Standardy ochrony Małoletnich w JKB Group sp. z o.o.
I. Preambuła
Celem niniejszych standardów jest ochrona małoletnich (Dzieci) przed wszelkimi formami krzywdzenia, które mogą wystąpić w ramach działalności JKB Group spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej JKB lub Spółka), zgodnie z przepisami prawa, w tym ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczości na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 560). Standardy te wprowadzają skuteczne procedury identyfikacji, zgłaszania i zapobiegania krzywdzeniu Dzieci oraz zapewniają, że wszystkie osoby działające w JKB rozumieją swoją odpowiedzialność w tym zakresie. Dokument został przygotowany z uwzględnieniem najlepszych praktyk ochrony dzieci (w tym ich wizerunku) i ma charakter publiczny – jest dostępny na stronie internetowej sklepu JKB. Język standardów, choć utrzymany w tonie formalnym, został dostosowany do klientów odwiedzających nasz sklep internetowy.
Niniejsze Standardy dotyczą wszystkich pracowników, współpracowników, wolontariuszy oraz innych osób działających na rzecz JKB, którzy w związku z działalnością Spółki mają kontakt z Dziećmi. Każda z tych osób jest zobowiązana do przestrzegania poniższych zasad i procedur. JKB wymaga także od podmiotów współpracujących (np. dostawców usług marketingowych czy organizatorów eventów z udziałem dzieci), aby przestrzegali oni niniejszych standardów, o ile ich działalność wiąże się z kontaktem z małoletnimi.
II. Definicje
- JKB – JKB Group spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą: ul. Boczna 4a, 66-016 Czerwieńsk, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS pod numerem 0001023240, NIP 9731064410, REGON 383330918.
- Pracownik – osoba zatrudniona w JKB na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej (w tym członek kierownictwa JKB, współpracownik, wolontariusz, stażysta czy praktykant), która będzie mieć kontakt z Dzieckiem w związku z działalnością JKB.
- Kierownictwo JKB – osoba lub organ uprawniony w strukturze JKB do podejmowania decyzji dotyczących działalności Spółki (np. Zarząd).
- Dziecko – osoba, która nie ukończyła 18. roku życia.
-
Opiekun – osoba uprawniona do reprezentacji Dziecka, w szczególności rodzic lub ustanowiony prawnie opiekun (w tym rodzic zastępczy).
-
Zgoda Opiekuna – zgoda co najmniej jednego z Opiekunów. W przypadku braku porozumienia między rodzicami Dziecka co do wyrażenia takiej zgody, rodzice zostaną poinformowani o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
-
Krzywdzenie Dziecka – każde zachowanie wobec Dziecka stanowiące czyn zabroniony przeciwko niemu, a także zaniedbanie (umyślne lub nieumyślne), działanie lub zaniechanie, którego skutkiem jest naruszenie praw lub dóbr osobistych Dziecka, ograniczenie jego wolności albo zakłócenie prawidłowego rozwoju. Krzywdzenie obejmuje m.in.:
a) Przemoc fizyczną – jednorazowe lub powtarzające się działanie albo brak działania skutkujące fizycznym zranieniem Dziecka lub narażeniem go na taki uszczerbek.
b) Przemoc psychiczną – długotrwałe niefizyczne oddziaływanie na Dziecko przez osobę, której Dziecko ufa lub która jest za nie odpowiedzialna, powodujące u Dziecka cierpienie emocjonalne. Przejawia się np. w wrogości, wyśmiewaniu, poniżaniu, odrzuceniu, zastraszaniu czy demoralizowaniu Dziecka.
c) Wykorzystywanie seksualne – każde zaangażowanie Dziecka przez osobę dorosłą (lub inne Dziecko) w aktywność seksualną. Obejmuje zarówno czyny z kontaktem fizycznym (np. dotykanie lub zmuszanie do dotykania intymnych części ciała, czynności pedofilskie) jak i bez kontaktu fizycznego (np. prezentowanie treści pornograficznych, seksualne komentarze, grooming internetowy). Wszelkie czynności seksualne z udziałem osoby poniżej 15. roku życia są w Polsce przestępstwem.
d) Zaniedbanie – chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych lub emocjonalnych Dziecka przez osobę zobowiązaną do opieki. Prowadzi to do zagrożenia zdrowia, rozwoju lub bezpieczeństwa Dziecka.
e) Przemoc rówieśnicza (bullying) – różne formy znęcania się Dzieci nad rówieśnikami, mające charakter intencjonalny i powtarzalny, gdzie ofiara jest słabsza od sprawcy lub grupy sprawców. Może obejmować przemoc fizyczną, psychiczną, werbalną, izolowanie z grupy, cyberprzemoc itp. - Dane osobowe Dziecka – wszelkie informacje pozwalające na identyfikację Dziecka, w tym jego imię i nazwisko, adres zamieszkania, jak również wizerunek (fotografia lub nagranie pozwalające rozpoznać Dziecko). Przetwarzanie danych osobowych Dzieci podlega szczególnej ochronie zgodnie z RODO i polskimi przepisami o ochronie danych osobowych – w szczególności wizerunek dziecka traktowany jest zarazem jako dane osobowe, jak i dobro osobiste, co wymaga zwiększonej ostrożności przy jego wykorzystywaniu.
III. Organizacja ochrony dzieci w JKB
- Osoba odpowiedzialna za ochronę dzieci w JKB - Zarząd JKB wyznacza kompetentnego pracownika lub współpracownika do roli Koordynatora ds. Ochrony Dzieci. Do tej osoby można zgłaszać wszelkie incydenty lub podejrzenia zagrożenia bezpieczeństwa Dziecka. Koordynator ten jest również odpowiedzialny za podjęcie dalszych działań interwencyjnych, w tym zawiadomienie odpowiednich organów (policji, prokuratury, sądu opiekuńczego) w razie uzasadnionego podejrzenia, że doszło do czynu zabronionego na szkodę Dziecka. Dane kontaktowe Koordynatora ds. Ochrony Dzieci (adres e-mail) są publicznie dostępne na stronie internetowej, aby ułatwić zgłaszanie niepokojących sytuacji.
- Obowiązek czujności - każdy Pracownik JKB ma obowiązek posiadania podstawowej wiedzy na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia Dzieci oraz zwracania na nie uwagi w ramach swoich obowiązków służbowych. Jeśli Pracownik w toku pracy (np. podczas sesji zdjęciowej z udziałem dziecka, wydarzenia promocyjnego czy innej aktywności) zauważy niepokojące sygnały wskazujące na krzywdzenie lub zagrożenie dobra Dziecka, powinien niezwłocznie przekazać tę informację Koordynatorowi ds. Ochrony Dzieci. Koordynator podejmie odpowiednie kroki – w pierwszej kolejności może przeprowadzić rozmowę z Opiekunem dziecka (o ile sytuacja tego wymaga i dotyczy np. zaniedbania ze strony Opiekuna), przekazując informację o dostępnych formach wsparcia i motywując do ich podjęcia. Koordynator oraz dany Pracownik będą monitorować sytuację i dobrostan Dziecka, aby upewnić się, że otrzymuje ono niezbędną pomoc.
- Dostępność i publikacja standardów - osoba odpowiedzialna za standardy dba o to, by niniejszy dokument był stale dostępny na stronie internetowej oraz – w miarę potrzeby – w siedzibie firmy. Wszystkie osoby rozpoczynające współpracę z JKB, które mogą mieć kontakt z dziećmi, muszą zostać zapoznane z treścią Standardów przed rozpoczęciem pracy. Potwierdzenie zapoznania się ze Standardami (np. podpisanie oświadczenia) dołącza się do akt osobowych lub dokumentacji pracownika.
- Rekrutacja i weryfikacja personelu - JKB dokłada najwyższej staranności przy zatrudnianiu osób, które mogą w ramach swoich obowiązków mieć styczność z małoletnimi. Przed nawiązaniem współpracy kandydat składa oświadczenia i dokumenty potwierdzające niekaralność w zakresie przestępstw przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstw popełnionych wobec małoletnich. W razie potrzeby Spółka żąda przedłożenia zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego lub dokonuje sprawdzenia, czy dana osoba figuruje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Wszelkie oświadczenia i wyniki weryfikacji są przechowywane w aktach personalnych. Zatrudnienie osoby widniejącej w rejestrach sprawców na tle seksualnym jest niedopuszczalne na stanowisku związanym z kontaktem z dziećmi.
- Szkolenia i podnoszenie świadomości - JKB zapewnia regularne szkolenia dla Pracowników i współpracowników mających kontakt z Dziećmi, obejmujące tematykę ochrony Dzieci, rozpoznawania oznak krzywdzenia oraz procedur reagowania. Szkolenia są dostosowane do roli danej osoby w strukturach JKB (inaczej szkoli się np. fotografów pracujących z dziećmi, inaczej personel obsługujący eventy z udziałem dzieci). Każda taka osoba przechodzi szkolenie wstępne przed rozpoczęciem pracy z Dziećmi, a następnie szkolenia uzupełniające co najmniej raz na dwa lata lub częściej – zwłaszcza po aktualizacji Standardów lub w razie wystąpienia incydentu wskazującego na potrzebę odświeżenia wiedzy. Informacje o odbytych szkoleniach są odnotowywane, a Kierownictwo JKB monitoruje, czy wszyscy uprawnieni Pracownicy odbyli wymagane szkolenie.
- Przegląd i aktualizacja standardów - osoba odpowiedzialna za standardy ochrony Dzieci przeprowadza regularny (co najmniej raz do roku) przegląd niniejszego dokumentu we współpracy z Kierownictwem JKB, wybranymi Pracownikami, a w miarę możliwości także z dziećmi (jeśli są np. członkami jakiejś społeczności JKB, np. klubów sportowych) i ich Opiekunami. Celem przeglądu jest ocena czy standardy są stosowane w praktyce i czy wymagają modyfikacji. Jeśli wystąpią trudności w stosowaniu standardów lub zmiany w przepisach prawa, dokument zostanie zaktualizowany. Wszelkie zmiany standardów są niezwłocznie komunikowane Pracownikom oraz publikowane w aktualnej wersji na stronie internetowej.
IV. Zasady postępowania z udziałem Dzieci
- Zasada nadrzędna – dobro Dziecka - we wszystkich działaniach podejmowanych przez Pracowników JKB z udziałem Dzieci pierwszorzędne znaczenie ma dobro i najlepszy interes Dziecka. Każde działanie powinno służyć pozytywnemu rozwojowi Dziecka, poszanowaniu jego godności, praw i poczucia bezpieczeństwa. W razie wątpliwości, jak postąpić w danej sytuacji, należy kierować się zasadą: „co jest najlepsze dla Dziecka”.
- Bezpieczne relacje i granice - Pracownicy JKB utrzymują z Dziećmi relacje oparte na szacunku, życzliwości i profesjonalizmie. Niedopuszczalne są jakiekolwiek formy molestowania, poniżania, dyskryminacji czy wykorzystania Dziecka. Pracownik powinien unikać sytuacji, w której pozostaje sam na sam z Dzieckiem bez wiedzy innych (chyba że jest to absolutnie konieczne i odbywa się za zgodą Opiekuna, np. indywidualna rozmowa terapeutyczna – choć w normalnym toku działalności JKB takie sytuacje raczej nie występują). Preferowane jest, by interakcje z Dziećmi odbywały się w przestrzeni publicznej lub w obecności więcej niż jednej dorosłej osoby.
- Kontakt w ramach obowiązków służbowych - co do zasady kontakt Pracownika JKB z Dzieckiem odbywa się wyłącznie w ramach pełnienia obowiązków służbowych i w godzinach pracy, odpowiednio do powierzonego zakresu czynności. Pracownik nie nawiązuje prywatnych kontaktów z Dziećmi poznanymi w związku z działalnością JKB poza pracą – np. nie dodaje małoletnich uczestników eventu czy młodocianych modeli do znajomych w mediach społecznościowych, nie inicjuje z nimi prywatnej korespondencji, spotkań itp. Granica między relacją zawodową a prywatną musi być wyraźnie zachowana, aby chronić Dziecko przed potencjalnymi nadużyciami oraz chronić również Pracownika przed niejasnymi sytuacjami. Wyjątkiem mogą być oficjalne kanały komunikacji przewidziane przez JKB (np. dedykowana grupa internetowa z udziałem Opiekunów i Dzieci w celu przekazywania informacji o wydarzeniu) – zawsze jednak za wiedzą i zgodą Opiekunów.
- Zachowanie podczas wydarzeń i wyjazdów - jeżeli JKB organizuje wydarzenia z udziałem Dzieci (np. event sportowy, prezentację produktową, sesję zdjęciową w plenerze) lub wyjazdy (np. finał konkursu z nagrodą w formie wycieczki dla dziecka i rodzica), zobowiązuje się zapewnić warunki maksymalnego bezpieczeństwa. Każde takie wydarzenie ma wyznaczoną osobę odpowiedzialną za opiekę i bezpieczeństwo grupy dzieci. Zaleca się, aby na każde 10 dzieci przypadał przynajmniej 1 dorosły opiekun ze strony organizatora (nie licząc rodziców, jeśli są obecni). Przed wydarzeniem pracownicy organizujący sprawdzają miejsce pod kątem bezpieczeństwa (np. czy teren jest zabezpieczony, czy nie ma zagrożeń fizycznych). Podczas wydarzenia Pracownicy: nie spożywają alkoholu ani nie zażywają żadnych substancji odurzających, nie palą tytoniu w obecności dzieci, swoim zachowaniem dają dobry przykład. Zabronione jest proponowanie Dzieciom alkoholu, papierosów czy jakichkolwiek substancji niedozwolonych. Pracownicy powstrzymują się również od używania wulgaryzmów lub agresywnych zachowań. W razie wyjazdów z noclegiem, organizatorzy dbają o to, by zakwaterowanie Dzieci było oddzielone od zakwaterowania dorosłych (chyba że Opiekunowie są zakwaterowani razem ze swoimi dziećmi). Nigdy jeden Pracownik nie sprawuje samodzielnie nocnej opieki nad pojedynczym Dzieckiem bez obecności innego dorosłego.
- Szacunek i równouprawnienie - każde Dziecko uczestniczące w działaniach JKB (np. biorące udział w sesji zdjęciowej, konkursie, warsztatach promocyjnych) powinno czuć się swobodnie, szanowane i bezpieczne w grupie rówieśników. Pracownicy oraz przedstawiciele JKB nie faworyzują żadnego dziecka ani nie wartościują ich na podstawie wyników, wyglądu, sprawności czy jakichkolwiek cech. Dbamy o to, by nie wywierać na Dzieciach nadmiernej presji (np. podczas konkursów czy aktywności sportowych – liczy się przede wszystkim dobra zabawa i pozytywne doświadczenie, nie tylko wynik). Reagujemy na przejawy dokuczania, wyśmiewania czy wykluczania z grupy – zarówno gdy dopuszcza się tego dorosły, jak i rówieśnik. Dzieci mają prawo do własnego zdania i emocji; jeśli jakieś działanie sprawia, że Dziecko czuje się niekomfortowo, staramy się to zauważyć i odpowiednio zareagować (np. przerwać dane działanie, porozmawiać, uspokoić sytuację).
- Ochrona prywatności Dzieci - Pracownicy JKB są świadomi zagrożeń cyfrowych oraz ryzyka związanego z publikacją informacji o prywatnej aktywności Dzieci w sieci. Dlatego we wszelkich działaniach staramy się chronić prywatność Dzieci. Jeśli w trakcie jakiegoś wydarzenia Dzieci mają dostęp do urządzeń z Internetem (np. tablety na stanowisku w sklepie), Pracownicy nadzorują, by korzystały one z sieci w sposób bezpieczny i adekwatny do wieku – m.in. by nie wchodziły na strony z nieodpowiednimi treściami. Urządzenia udostępniane przez JKB dzieciom są wyposażone w stosowne filtry i zabezpieczenia przed treściami szkodliwymi. Pracownicy pilnują też, aby Dzieci nie rejestrowały ani nie publikowały w Internecie swojego wizerunku lub wizerunku innych dzieci w sposób, który mógłby naruszać ich godność. Uczymy młodych, że ich wizerunek jest ich własnością i mają prawo go chronić.
V. Zasady ochrony wizerunku dziecka w JKB
- Wykorzystywanie wizerunku a prawo - wizerunek dziecka (jego rozpoznawalna podobizna na zdjęciu lub filmie) jest chroniony prawem jako dobro osobiste oraz jako dana osobowa. Zgodnie z polskim prawem do publikacji wizerunku potrzebna jest zgoda osoby przedstawionej na fotografii (art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych). W przypadku osób małoletnich zgodę taką w ich imieniu wyrażają przedstawiciele ustawowi – najczęściej rodzice lub opiekunowie prawni. Dziecko poniżej 13. roku życia nie ma zdolności prawnej do wyrażenia skutecznej zgody na rozpowszechnianie swojego wizerunku ani także do jej odmowy. Natomiast młodzież między 13. a 18. rokiem życia, choć w świetle prawa wciąż wymaga zgody opiekuna, powinna mieć możliwość współdecydowania – w praktyce JKB zawsze pyta także samo dziecko (jeżeli jest w odpowiednim wieku i posiada rozeznanie) o zdanie i respektuje jego wolę w maksymalnym możliwym stopniu. Nikt – ani JKB, ani szkoła, ani inna instytucja – nie może zmusić dziecka lub jego rodziców do wyrażenia zgody na publikację wizerunku. Odmowa zgody na wykorzystanie wizerunku nie może powodować dla dziecka żadnych negatywnych konsekwencji – np. wykluczenia z udziału w wydarzeniu, konkursie czy odmowy otrzymania nagrody. Jedyny wyjątek od wymogu uzyskania zgody to sytuacje przewidziane prawem, gdy wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół większej całości (np. fotografii tłumu lub publicznej imprezy) i jego ewentualne usunięcie nie zmieni charakteru przedstawienia. JKB jednak z ostrożnością podchodzi do publikacji nawet takich materiałów – jeśli na zdjęciu grupowym nasze produkty prezentuje wyraźnie rozpoznawalne dziecko, traktujemy to tak, jakby publikowany był wizerunek osobny i uzyskujemy stosowną zgodę.
- Zgoda na sesje zdjęciowe i nagrania - JKB przed przystąpieniem do jakiejkolwiek sesji zdjęciowej, filmowej czy innej formy utrwalania wizerunku dziecka, uzyskuje pisemną Zgodę Opiekuna na udział dziecka w takiej sesji oraz na wykorzystanie stworzonego materiału w określonych celach (np. w kampanii reklamowej produktu, na stronach sklepu internetowego, w mediach społecznościowych JKB, materiałach prasowych itp.). Zgoda jest ograniczona do konkretnych pól eksploatacji i terytorium (np. publikacja wizerunku w Internecie, w materiałach drukowanych w Polsce) oraz wskazuje okres, na jaki jest udzielona. Jeżeli JKB planuje wykorzystać wizerunek dziecka w nowych okolicznościach, niewynikających z pierwotnej zgody, zwróci się po dodatkową zgodę. Wzór zgody zawiera postanowienia o braku wynagrodzenia dla dziecka (lub przeciwnie – jeśli dziecko otrzymuje wynagrodzenie jako model/aktorska – reguluje tę kwestię odrębna umowa), o prawie do cofnięcia zgody w każdej chwili oraz informację o sposobie przetwarzania danych osobowych dziecka (klauzula informacyjna RODO).
- Warunki realizacji sesji z udziałem dzieci - podczas realizacji sesji zdjęciowych, nagrań czy prezentacji z udziałem małoletnich JKB zapewnia warunki respektujące ich wiek i wrażliwość. Dzieci nie są poddawane nadmiernym obciążeniom – dbamy o przerwy na odpoczynek, dostęp do opieki rodzica lub opiekuna (zawsze wymagamy obecności przynajmniej jednego Opiekuna podczas sesji, chyba że opiekę sprawuje upoważniony profesjonalista, np. nauczyciel w przypadku zdjęć robionych w szkole, za zgodą szkoły). Scenariusz oraz rekwizyty wykorzystywane w sesji muszą być adekwatne do wieku dziecka i nie mogą naruszać jego godności. Niedopuszczalne jest stylizowanie dzieci w sposób seksualizujący, pokazywanie ich w niepełnym stroju nieproporcjonalnie do kontekstu (np. dziecko pozujące do reklamy stroju kąpielowego musi być ubrane adekwatnie, a sesja odbywa się z zachowaniem prywatności). Staramy się wczuć w perspektywę dziecka – pytamy, czy czuje się komfortowo, tłumaczymy na czym polega zadanie. Jeśli dziecko wyraża zmęczenie, zniecierpliwienie lub dyskomfort, przerywamy zdjęcia/nagranie. Jeżeli cokolwiek w zachowaniu Pracownika wobec dziecka podczas sesji wzbudzi zastrzeżenia Opiekuna, JKB traktuje to poważnie i wyjaśnia sytuację. Pracownicy realizujący takie projekty są wcześniej poinstruowani o zasadach ochrony dzieci.
- Kontrola publikacji i moderacja - JKB, publikując materiały z wizerunkiem dzieci (np. zdjęcia produktów prezentowanych przez dzieci, relacje z eventów), dokłada najwyższej staranności, by treści te nie zagrażały dobru dziecka teraz ani w przyszłości. Unikamy publikowania jakichkolwiek informacji ujawniających prywatne szczegóły życia dziecka (np. imię i nazwisko przyporządkowane do wizerunku, adres, szkoła itp.) – wyjątkiem może być podanie imienia dziecka, jeśli jest to element historii wizerunkowej (np. artykuł na blogu z poradami dla rodziców, gdzie przedstawiono historię dziecka za zgodą rodziców). Przed publikacją materiał podlega wewnętrznej ocenie: czy nie przedstawia dziecka w potencjalnie ośmieszającej lub niewłaściwej sytuacji; czy nie może wywołać negatywnych komentarzy lub skojarzeń zagrażających reputacji dziecka. W kanałach komunikacji, gdzie możliwe jest dodawanie komentarzy (np. profil JKB w mediach społecznościowych), moderujemy treści – wszelkie obraźliwe, szydercze czy niestosowne komentarze dotyczące dziecka będą niezwłocznie usuwane, a użytkownicy je zamieszczający – blokowani. W ten sposób chronimy dzieci przed cyberprzemocą ze strony osób postronnych. Raz opublikowane w Internecie zdjęcie może zacząć żyć własnym życiem poza naszą kontrolą, jednak dokładamy starań, by ograniczyć ryzyka: publikujemy wizerunki dzieci tylko na oficjalnych profilach i stronach JKB, monitorujemy gdzie pojawiają się nasze materiały i w razie wykrycia nieautoryzowanego wykorzystania wizerunku dziecka – podejmujemy działania prawne lub prosimy administratorów serwisów o usunięcie takiego materiału. Jeśli mimo naszych starań zdjęcie dziecka trafiłoby w niepożądane miejsce w Internecie, JKB zaoferuje rodzinie wsparcie w jego usunięciu i minimalizowaniu negatywnych skutków.
- Zakaz prywatnego wykorzystania wizerunku - Pracownicy i współpracownicy JKB nie mogą utrwalać ani wykorzystywać wizerunku Dziecka poznanego w związku z działalnością firmy dla celów prywatnych. W szczególności zabrania się robienia prywatnym telefonem zdjęć „na pamiątkę” z dzieckiem podczas sesji czy wydarzenia, chyba że Opiekun wyraził na to wyraźną zgodę i zdjęcie służy wyłącznie przekazaniu go rodzicom. Absolutnie niedozwolone jest publikowanie przez Pracowników na swoich prywatnych profilach w Social Media jakichkolwiek materiałów przedstawiających Dzieci, z którymi pracowali (chyba że materiał został już oficjalnie opublikowany przez JKB i nie narusza to odrębnych ustaleń – np. udostępnienie posta JKB jest dopuszczalne). Wszelkie utrwalone materiały z wizerunkiem dzieci wykonane w ramach zadań służbowych są własnością JKB lub innego uprawnionego podmiotu i podlegają zasadom ochrony danych – nie wolno ich kopiować, przekazywać osobom trzecim ani przechowywać na prywatnych urządzeniach niezabezpieczonych przed dostępem osób postronnych.
- Prawo do cofnięcia zgody i usunięcia wizerunku - Opiekun, który wyraził zgodę na wykorzystanie wizerunku dziecka, ma prawo tę zgodę w każdym czasie cofnąć. JKB respektuje takie decyzje – w razie otrzymania informacji o cofnięciu zgody zaprzestanie dalszej publikacji wizerunku (usuwając np. zdjęcia z serwerów i nie wykorzystując ich w nowych materiałach). Należy mieć na uwadze, że cofnięcie zgody nie działa wprawdzie wstecz – tzn. nie czyni dotychczasowej legalnej publikacji bezprawną – jednak JKB dołoży starań, by również skutki wcześniejszej publikacji zminimalizować (np. wycofać materiały drukowane z obiegu, jeśli to możliwe, usunąć wpisy archiwalne). Ponadto każde Dziecko, po osiągnięciu pełnoletności, może samodzielnie zgłosić żądanie zaprzestania dalszego wykorzystywania jego wizerunku – i JKB również takie żądanie uszanuje. Jesteśmy świadomi, że wizerunek jest związany z tożsamością i dobrami osobistymi człowieka, dlatego dbamy, by nasze działania nie naruszały tych praw.
- Ochrona danych osobowych - wszelkie dane osobowe Dzieci zbierane przy okazji wykorzystywania ich wizerunku (np. imię, wiek, kontakt do rodzica, rozmiar odzieży w przypadku modela itp.) są przetwarzane zgodnie z RODO i wyłącznie w określonych celach związanych z udziałem dziecka w danym projekcie. JKB posiada wdrożone procedury bezpieczeństwa informacji, chroniące dane przed nieautoryzowanym dostępem. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania danych Dzieci zawiera nasza Klauzula informacyjna RODO dla małoletnich, dostępna na stronie internetowej.
VI. Procedury interwencji i reagowanie na zagrożenia
- Zgłaszanie incydentów - każdy Pracownik lub inna osoba działająca w JKB, która poweźmie informację lub podejrzenie, że Dziecko może doświadczać krzywdzenia (fizycznego, psychicznego, seksualnego, zaniedbania bądź innej formy przemocy) w związku z działalnością JKB lub poza nią, ma obowiązek niezwłocznie zgłosić ten fakt Koordynatorowi ds. Ochrony Dzieci. Zgłoszenie może być ustne lub pisemne, również anonimowe – jednak zachęcamy do podania informacji umożliwiających dopytanie o szczegóły, jeśli to konieczne. JKB zapewnia, że żadne negatywne konsekwencje nie spotkają osoby zgłaszającej w dobrej wierze niepokojącą sytuację – nawet jeśli później nie potwierdzi się ona jako przypadek krzywdzenia. Priorytetem jest bezpieczeństwo dzieci, dlatego wolimy zgłosić jedno podejrzenie za dużo niż zlekceważyć sygnał.
- Weryfikacja i dokumentacja - po otrzymaniu zgłoszenia Koordynator ds. Ochrony Dzieci przeprowadza wstępną weryfikację – zbiera informacje, rozmawia z zaangażowanymi osobami (z poszanowaniem poufności i godności Dziecka). Każde zgłoszenie i podjęte działania są dokumentowane w wewnętrznym rejestrze interwencji. Jeżeli zgłoszenie dotyczy podejrzenia krzywdzenia Dziecka przez Pracownika JKB, taka osoba może zostać niezwłocznie odsunięta od kontaktu z dziećmi na czas wyjaśnienia sprawy. W toku weryfikacji Koordynator współpracuje z Kierownictwem JKB, które jest informowane o każdym poważnym incydencie.
- Podjęcie działań ochronnych - w zależności od charakteru zagrożenia, JKB podejmuje odpowiednie działania:
a) Jeśli podejrzanym sprawcą jest Pracownik lub współpracownik JKB – Kierownictwo niezwłocznie odsuwa tę osobę od wszelkich obowiązków związanych z kontaktem z dziećmi. Jeżeli podejrzenie dotyczy popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka (np. wykorzystania seksualnego, znęcania się), Spółka zawiadamia organy ścigania (prokuraturę, policję) o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Równolegle może zostać powiadomiony właściwy sąd rodzinny (wydział rodzinny i nieletnich) – zwłaszcza gdy zachodzi potrzeba zabezpieczenia sytuacji dziecka od strony opiekuńczej. JKB współpracuje w pełni z organami prowadzącymi postępowanie, przekazując wszelkie dowody i informacje. Wobec pracownika do czasu wyjaśnienia mogą zostać wyciągnięte konsekwencje organizacyjne (zawieszenie w obowiązkach, urlop), a w razie potwierdzenia się zarzutów – rozwiązanie współpracy dyscyplinarnie.
b) Jeśli podejrzanym sprawcą jest Opiekun lub inna osoba trzecia (np. klient, dostawca) – Koordynator, po konsultacji z Kierownictwem, może zainicjować zawiadomienie sądu rodzinnego o potrzebie wglądu w sytuację dziecka i rodziny (gdy zachodzi podejrzenie, że dobro dziecka jest zagrożone w rodzinie). Jeżeli podejrzenie dotyczy przestępstwa, niezależnie od działań sądu opiekuńczego zawiadamiana jest policja lub prokuratura. W przypadkach wymagających natychmiastowej interwencji (np. zagrożenie zdrowia lub życia dziecka) JKB może także wezwać odpowiednie służby (pogotowie, policję) bezzwłocznie.
c) Jeśli krzywdzenie ma charakter rówieśniczy (dziecko krzywdzi dziecko) – Pracownicy JKB obecni przy zdarzeniu stanowczo, ale z empatią interweniują, by przerwać przemoc (rozdzielają dzieci, uspokajają sytuację). Następnie rozmawiają z każdym z dzieci osobno oraz informują ich Opiekunów o zajściu. W razie potrzeby JKB zapewni mediację rówieśniczą lub wsparcie psychologa (jeśli zdarzenie miało miejsce w toku zorganizowanej przez JKB aktywności). Jeżeli przemoc rówieśnicza wyczerpuje znamiona czynu karalnego (np. poważne pobicie, wymuszenie) – również może zostać zgłoszona organom ścigania, nawet jeśli sprawcą jest osoba nieletnia (wówczas sprawą zajmuje się sąd rodzinny). Priorytetem jest objęcie poszkodowanego dziecka opieką i niedopuszczenie do ponownej krzywdy. - Współpraca z instytucjami - JKB utrzymuje aktualną listę lokalnych instytucji właściwych w sprawach ochrony dzieci, aby móc szybko się z nimi skontaktować. Są to m.in.: właściwy miejscowo Sąd Rejonowy (wydział rodzinny), Komenda Policji, Miejski/Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, a także centralne organy jak Rzecznik Praw Dziecka czy Rzecznik Praw Obywatelskich. W razie poważnego incydentu JKB może zwrócić się do właściwego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie w danej gminie o zainicjowanie procedury tzw. Niebieskiej Karty, jeśli problem dotyczy krzywdzenia dziecka w środowisku domowym. Jesteśmy także gotowi współpracować z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się wsparciem ofiar przemocy czy wykorzystywania.
- Poufność i ochrona danych w trakcie interwencji - informacje związane z podejrzeniem krzywdzenia dziecka są przekazywane wyłącznie osobom, które muszą je znać dla dobra postępowania (zasada potrzeby wiedzy). Wszystkie osoby zaangażowane w proces interwencji są zobowiązane do zachowania poufności tych informacji – zarówno wobec osób postronnych, jak i wewnątrz organizacji (nie omawiamy takich spraw publicznie, w plotkach itp.). Wyjątkiem jest udzielanie informacji właściwym organom (policji, sądowi, prokuraturze) oraz wymiana informacji w zespole interwencyjnym powołanym przez JKB do wyjaśnienia sprawy. Dokumentacja interwencji jest przechowywana w sposób zabezpieczony, a dostęp do niej ma ograniczony krąg osób (Koordynator, Kierownictwo i ewentualnie osoby prowadzące sprawę). Przetwarzanie danych osobowych w kontekście takich incydentów odbywa się zgodnie z zasadą minimalizacji – zbieramy tylko informacje niezbędne do ochrony dziecka i rozliczenia sprawy.
- Działania po interwencji - po zakończonej interwencji Koordynator ds. Ochrony Dzieci sporządza raport z podjętych działań i ich wyników. Raport trafia do Kierownictwa JKB. Jeżeli w wyniku incydentu zidentyfikowano braki lub luki w naszych procedurach, JKB dokona przeglądu i aktualizacji Standardów lub wprowadzi dodatkowe środki zabezpieczające, aby podobne sytuacje nie miały miejsca w przyszłości. Każdy przypadek krzywdzenia Dziecka jest dla nas sygnałem do jeszcze większej czujności i doskonalenia działań ochronnych. Rodzinie dziecka poszkodowanego JKB może zaproponować wsparcie w postaci pokrycia kosztów konsultacji psychologicznej lub udzielenia innych stosownych świadczeń, kierując się chęcią złagodzenia skutków zdarzenia (nie wpływa to oczywiście na ewentualną odpowiedzialność prawną sprawcy).
- Odpowiedzialność prawna za zaniechanie zgłoszenia - wszystkie osoby, które w związku z pełnieniem obowiązków służbowych powzięły wiarygodną informację o popełnieniu przestępstwa na szkodę małoletniego (np. o seksualnym wykorzystaniu dziecka), mają prawny obowiązek niezwłocznie zawiadomić o tym organy ścigania – zaniechanie takiego zawiadomienia stanowi samo w sobie przestępstwo (art. 240 §1 Kodeksu karnego). JKB przypomina o tym obowiązku i wymaga jego dopełnienia. W ramach wewnętrznych procedur preferowane jest, by pracownik przekazał informację Koordynatorowi i wspólnie dokonano oficjalnego zawiadomienia, niemniej nic nie zwalnia osoby będącej świadkiem poważnego czynu od zawiadomienia organów także we własnym zakresie, jeśli wewnątrz organizacji reakcja nie byłaby właściwa lub szybka.
VII. Postanowienia końcowe
- Publikacja standardów - niniejsze “Standardy ochrony Małoletnich w JKB Group sp. z o.o.” są publicznie dostępne na oficjalnej stronie internetowej. Ponadto, kopia dokumentu znajduje się do wglądu w siedzibie Spółki. Każdy Pracownik i współpracownik JKB zobowiązany jest do przestrzegania tych Standardów; nieznajomość dokumentu nie zwalnia z odpowiedzialności za działanie niezgodne z opisanymi zasadami.
- Akceptacja przez podmioty zewnętrzne - jeśli JKB zleca zadania związane z kontaktem z dziećmi podmiotom zewnętrznym (np. agencjom reklamowym realizującym sesje z udziałem dzieci, organizatorom eventów dla dzieci), wymaga od nich pisemnego potwierdzenia zapoznania się i zobowiązania do stosowania niniejszych Standardów. Naruszenie Standardów przez podmiot zewnętrzny traktowane będzie jako naruszenie umowy łączącej go z JKB, co może skutkować jej rozwiązaniem oraz podjęciem kroków prawnych, jeśli naruszenie spowoduje szkodę.
- Wejście w życie i aktualizacje - standardy wchodzą w życie z dniem ich publikacji na stronie internetowej. Dokument będzie regularnie aktualizowany w razie zmian prawnych lub organizacyjnych wpływających na ochronę dzieci. Wersja aktualna dokumentu opatrzona jest numerem wersji oraz datą aktualizacji na końcu tekstu. Poprzednie, nieobowiązujące już wersje mogą być archiwizowane dla celów dowodowych.
- Informacje kontaktowe - w przypadku pytań lub wątpliwości dotyczących niniejszych Standardów lub ogólnie polityki JKB w zakresie ochrony dzieci, prosimy o kontakt pod adresem e-mail: [email protected] lub telefonicznie: +48 683 001 056. Jesteśmy otwarci na wszelkie uwagi i sugestie, które mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa i dobrostanu dzieci w związku z naszą działalnością.
Wersja dokumentu: 1.0 (ostatnia aktualizacja: 2025-08-04)